<$BlogRSDURL$>

Thursday, April 06, 2006

LAWAK JENAKA: Apek punya kes! 


Arakian tersebutlah kisah di sebuah negeri antah berantah tinggallah dengan aman damainya seorang apek penjual basikal yang kerja tidak lain hanya menjual basikallah akan dia... .. pada suatu hari yang damai maka keluarlah apek ini ke bandar untuk membeli supply makanan dan rokok daunnya... maka berkayuhlah apek dengan basikal kesayangannya iaitu dari jenis terbaik dan agak mahal jugalah... .

maka bersiul-siulan apek dalam perjalanannya itu dengan hati yang riang.. terbayang di matanya akan amoi-amoi yang akan ditemuinya di bandar nanti... . dengan tak disangka-sangka melintaslah seekor anak cipan di depan apek itu... . sedang leka dengan lamunannya apek tidak sempat untuk membrek basikalnya itu... . untuk mengelak daripada melenyek anak cipan itu, mengelaklah apek laksana kilat lantas meluru basikalnya ke dalam semak berhampiran, terpelantinglah apek dan basikalnya di dalam semak itu... .si apek tidak sedarkan diri... .. malam sudah menjelang tiba, si apek terjaga dan menggosok kepalanya... .hari sudah gelap... .paniklah apek kerana dicari-cari basikal kesayangannya tapi tidak ketemu jua... .lalu berjalanlah apek menuju ke sebuah rumah tumpangan... . agak malang nasib apek kerana semua bilik telah ditempah pelanggan... .namun atas belas ihsan kerani itu menawarkan apek sebuah bilik yang telah ditempah oleh sepasang pengantin yang baru mendirikan rumahtangga... dengan syarat apek itu hendaklah keluar apabila selesai membersihkan diri dan merawat lukanya... . setelah apek selesai mandi dan merawat lukanya tertidurlah ia di dalam bilik itu... malam sudah larut... .

tiba-tiba apek terjaga apabila terdengar orang membuka pintu bilik itu... .dalam keadaan panik apek menyorokkan diri di bawah katil... . seperti biasa, pasangan pengantin mula hendak memulakan "aksi" malam pertama... .si suami dan isteri mula bergurau senda... . "yang... .abg nampak gunung la... .tinggi pulak tu... .sape punya gunung tu?" gurau suami apabila ternampak 2 "gunung" tersergam megah... . "ala... .abg nie... ayang punya la gunung tu... ." balas si isteri manja... . "yang... abg nampak lurah la... .dalam betul... .sape punye lurah tu?" tanya suami lagi... . "hihi... ayang punya laaa... .."jawab isteri malu-malu kucing. ... . si apek hanya mendiamkan diri dan mendengar perbualan yang kurang difahaminya... . "yang... .kenapa semak sangat tu? tak nampak la abg... ."tanye suami apabila melihat agak "semak" di kawasan keramat itu... . si apek apabila terdengar akan perkataan "semak" itu dengan pantas meluru keluar... . "ALO KAWAN... ADA NAMPAK GUA PUNYA BASIKAL KA DALAM ITU SEMAK" tanya apek ikhlas... .

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?