<$BlogRSDURL$>

Saturday, April 01, 2006

Kisah Semut Dengan Belalang 

Pader satu hari tu kan, ader belalang dan ader semut tao. Belalang nie kan, dia lompat saner lompat sini, kira hepi lah kan. Abih tu kan, si semut nie kan, dia sibuk angkat makanan masuk ke dalam sarang dia.

Melihat si semut nie bukan main tekun sekalik bekerjer, si belalang pun sound ah,

"Eh Mot!, Engko nie tak tahu nak rikek ye? Asek sibuk je aku tengok ko...marilah main main dgn aku"

"Tak buleh ah Lang, aku kener simpan makanan makanan nie sumer" jawab si semut.

"Yek elehhhhhhhhh...rileklah...bot per ko nak simpan? Biler time ko lapa ko pi cariklah...nak simpan simpan bot aper? Waste karen je ko nie"

"Eh aku mesti standby, nanti kalao musim salji tiba aku tak perlu penik...engko pon kener simpan jugak tao Lang" balas si semut.

"Tak kuaser aku nak penat-penatkan diri pi simpan simpan nie sumer, lebih baik aku main main dulu...ko nak simpan ko simpan lah Mot, aku nak lompat nie..babai" lalu lompatlah si sang belalang.

Semut nie memang rajin orgnyer....eh salah....semut nie memang rajin binatangnyer. Dia sediakan payung sebelom ujan. Tak macam si belalang...pemalas.

Hari berganti hari, minggu berganti minggu..musim salji tak kunjung kunjung tiba...si semut masih lagik terus mencarik dan menyimpan makanan. Si belalang kebetulan ternampak si semut tu lagik.

"Aik Mot? Kao maseh kerjer lagik? I tot u dah simpan makanan makanan tu dulu? Maner perginyer?"

"Memang aku dah simpan....tapi dah basi dah, musim salji tak sampai sampai lagik nie....sekarang kener carik makanan baru.." jawab semut sambil mengeluh.

"Eh Mot.....ko tak terpikiag ke yg kat Mesia nie takder musim salji?" tanyer belalang.

"Ah????????" semut terperanjat.sambil menepuk dahinyer (eh semut ader dahi ke?)


Pengajaran: Kalao nak buat kejer tu jgn main teba je....pakai kepaler hotak tu dulu work smart don’t work hard

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?