<$BlogRSDURL$>

Monday, December 26, 2005

Banjir punya cerita.... 

Liputan tentang banjir dr blogger2 ...

mydia: banjir terkini:
hari-hari mak cikgu dok depan radio, dengar liputan banjir. dia risau kalau-kalau air bah akan sampai ke kola.

makcik kpb berjaya sudah ambil langkah berjaga-jaga: semua barang elektrik disimpan di tingkat atas rumah.

setakat pagi ni, jalan hutan kampung, jalan bukit pinang, kawasan titi gajah, titi besi, ltsah, taman golf, penjara, anak bukit masih ada air bah. depa kata 'air mati'. air tak boleh surut sebab tak dak air pasang.

ada kata stadium pun bah, bolasepak malam ni mungkin dibatalkan, tapi, rupanya stadium kangar. Lega peminat hijau kuning.

ramai yang sms tanya rumah cikgu ok ka? alhamdulillah..... sungai kedah tak melimpah.
thank you for the concern. :)


perjalanan ku...: banjir oh banjir 1:
pagi ni aku meluangkan sedikit waktu meninjau sekitar bandaraya alor star,anak bukit dan pantai johor.hajat hati nak tengok sendiri keadaan banjir yang menenggelami sebahagian besar negeri jelapang padi.ungkapan ini aku pinjam dari laporan akhbar utusan malaysia hari ini.

dari tinjauan aku air semakin naik.sekitar jalan tambang badak,lebuhraya darulaman dekat muzium dan restoran mamak Ahmediah(tempat makan kegemaran aku dan batman)dah mula digenangi air.tapi masih belum ditutup kepada lalu lintas terutama untuk kenderaan kecil seperti kancil.

aku terus perjalanan menuju ke pantai johor dan niat terunggul aku untuk menziarahi guruku di anak bukit.disebelah kiri jalan rumah rumah digenangi air separas lutut.termasuklah rumah kawan ku Datuk Paduka Abdul Rahman Ibrahim,sekarang setiausaha parlimen kementerian hal ehwal dalam negeri,yang kedudukannya dibelakang KMC.kediaman resmi menteri besar kedah juga dilimpahi air dibelakang dan hadapan kira kira satu kaki.


perancang: DUNIA DAH NAK KIAMAT:
Selepas hujan selama 3 hari berturut2 minggu lepas, rupanya datang 1 lagi musibah di Kedah dan Perlis ; banjir melanda. Di Jitra, dan area Suka Menanti (Pumpong) serta Padang Terap sudah dinaiki air. Ramai kawan2 aku yg tinggal area tu cuti bencana. Kesian pun ada, sebab tahu2 je lah bila banjir ni, bukan sedikit barang yang rosak. Setakat perabot tu boleh tahan lagi. Barang elektrik yg jadi kegunaan harian ni, rosak, susah juga. Kemusnahan berlaku di mana2. Tempat tinggal aku buat masa ni masih selamat.


Just Shut Up and Play Football: today vs yesterday :
yesterday my office banjir. i had to park at ogdc and walk to office.. ya as if. well, i did park at ogdc but hitched a ride wif a friend to office. parked the car, got out and i had to roll up my leg pants and walk barefooted into the office. YUCK!

yes, i cuci my feet straight after, dun worry u wont be catching anything from me! first day back at office and it floods. is someone trying to tell me to go on leave again?

yesterday office wasn't cold. today office freezing. i must be hungry. yesterday had brekkie in car, today only had coffee and an hour's worth of gossip. 3 more days til the weekend. the worst part of coming back to work is that you obsessively count the days and hours til hometime. and its gonna drive my boss crazy soon. well, its ok since she's going on leave anyway! lucky woman!


http://mypolaris.blogdrive.com/archive/13.html
huhu... banjir melande kampungku. semalam da dengar2 air da lintas jalan. tapi ingatkan pagi ni surutla. pagi tadi, aku siap2 nak gi keje. sampai separuh jalan, tgk ramainya manusia kat tengah jalan. maka tahula aku, air belum surut. malah semakin naik. dorang cakap, xleh lalu. nak tak nak, aku terpakse le pusing balik dan lalu jalan satu lagi yang pastilah lebih jauh. huhu... yang jauh satu hal, ramai orang tu satu hal. huhu... malas tol. tapi sambil tu, amek peluang jugak tinjau2 keadaan. kalo ujan lebat lagi arini, rasenye air kat kampung dorang pon akan naik lintas jalan. tapi xtaula kot2 sistem longkang kampung dorang tu ok. hehe... yang pastinya time cenggini, ramaila manusia kuar umah macam kelkatu lepas hujan, nak tgk air la katakan. entah ape yang bestnyer ek. hehe... cakap orang, kekadang aku pon same. hihi... tapi aku tgk sekali cukupla. xkan pegi acap2 kali. yang sesetengah tu, ngah malam pon kuar sbb nak tgk air pasang. bukan orang lain, femili akuuuu jugak. hihi... xpelah, mungkin bestla tu kot. tu pon semalam dorang plan2 nak gi tgk, tapi ayah aku xkasi. ngeh2, kesian. aku bukan ape, risoula kalo adik beradik aku ghairah nak tgk air, kang silap jatuh ke hape, eiiii... mintak jauh. tu pon ade jugak dorang wat perangai main2 kat gigi air. basuh kakila, seliparla... apola... bahye tol. aku ingat lagi, ms tu tahun 2000, tahun aku spm. pun musim spm mase tu. balik sekolah naik bas. sampai luar kg aku, aku terus jln masuk kg. sampai kat jambatan usang kg aku tuh, aku tgk ramainya manusia nge motor masing2. ingat buat ape, duk basuh motor kat air melintas rupenye. huhu... amek kesempatan yang cenggini bagus jugak. xle sesaje jek air tuh melimpah2. aku yang konon berani ms tu, mengarungla dalam air. bukan satu tempat yang naik air, 2,3 tempat jugak sebelum sampai umah. entah camnela otak aku mase tuh. xpke ke ular ke, binatang ape je lah yang ade kat dalam air tuh. ataupon terpijak ape2 ke... ish... kalo ramai2 xpelah. ms kat jambatan tu ye la budak2 ramai, bukan orang lain, anak beranak aku jugak. tapi yang kat depan2 tu, da la semak, aku sorang2 jalan. huhu... kalo skang, mati pon aku xlalu kalo sorang2. tapi ape orang cakap, itula pengalaman. terlalu lame aku berulang alik sorang diri, pagi, petang, siang, malam... tapi skang... yang malam tu sorry... ade rase takut dan gerun dah skang. sebab ape? entah... hehe... mungkin skang pikiran lebih jauh ke depan. kekekeke... ape pon utk warge jeram hilir, mainla air tu smentare ade nih, esok2 kering kan xsempat lak main air bah. haha...

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?