<$BlogRSDURL$>

Tuesday, July 19, 2005

Tips jaga badan 

Tengahhari tadi saya telah ke surau tkt 6 sebab menghadiri ceramah Ustaz Abdullah Mahmood. Ustaz ni memang tak kedekut ilmu. Ada aja tips2 yg berguna yg akan diberi kepada sesiapa yg hadir ceramahnya. Tak rugi kita mendengar ceramah kawan2!.....

Ada sedikit ilmu yg ingin saya kongsi bersama dengan kawan2 semua. Rupa2nya tanpa kita sedo, dalam makanan yg kita makan sehari2, kita tak boleh main balun aje? sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti. Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lain2nya.

Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood kata, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet ini kawan2. tak payahlah susah2 makan pil untuk kurus? Insyaallah kalau kawan2 ikut diet Rasullullah ini?. Gerenti! kawan2 takkan sakit perut ataupun keracunan makanan.

  1. Jangan makan SUSU + DAGING
  2. Jangan makan DAGING + IKAN
  3. Jangan makan IKAN + SUSU
  4. Jangan makan AYAM + SUSU
  5. Jangan makan IKAN + TELUR
  6. Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
  7. Jangan makan SUSU + CUKA
  8. Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL
  9. Jangan makan buah selepas makan nasi, sebaliknya makan buah terlebih dahulu, baru makan nasi.
  10. Jangan tidur 1 jam selepas makan tengahari.
  11. Jangan sesekali tinggal makan malam. Sesiapa yang tinggal makan malam, dia akan di mamah usia dan kolestrol dalam badan akan berganda.

Nampak memanglah pelik... tapi, kalau tak percaya... kawan2 cubalaa.... Ianya takdelah dalam jangka masa terdekat nie.... Ianya berkesan bila kita sudah tua nanti.


Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?