<$BlogRSDURL$>

Saturday, December 16, 2006

INFO: Tahukah anda? 

Belut elektrik mampu mengeluarkan arus elektrik yang mampu menyalakan 12 buah lampu dan mampu membunuh manusia! Elektrik yang terdapat di tubuh belut ini sebenarnya adalah bertujuan untuk membunuh mangsanya.

Helang mempunyai jarak penglihatan yang terbaik di kalangan haiwan. Helang mampu melihat mangsanya pada jarak sejauh 3 km.

Labah-labah betina akan membunuh dan seterusnya memakan pasangannya (labah-labah jantan) sebaik selesai mengawan.

Burung terbang jauh bagi mengelakkan musim sejuk. Contohnya, burung-burung di kawasan kutub utara (Artik) boleh terbang sejauh lebih kurang 17 500 km menuju ke kutub selatan (Antartika) dan kemudian berpatah balik ke artik setiap kali perubahan musim berlaku . Apa yang menarik ialah mereka tidak pernah tersilap jalan – sesuatu yang masih menajdi fenomena (sesuatu yang mash belum terjawab) tetapi saintis percaya burung-burnug ini mungkin menjadikan medan magnnetik bumi sebagai 'penunjuk arah' mereka.

Nyamuk mengepakkan sayapnya sebanyak 500 kali dalam tempoh satu saat.

Pernahkah anda terfikir, mengapa ular suka 'menjelirkan' lidahnya keluar? Ular menjulur lidahnya keluar dan masuk kerana ingin mengetahui keadaan udara di sekelilingnya. Ular mempunyai sebuah organ di lelangitnya yang boleh menguji udara yang 'terlekat' pada lidahnya.

Haiwan apakah yang paling besar di muka bumi ini? Jawapan dinosaur adalah salah, kerana Ikan Paus Biru yang masih wujud sehingga kini adalah lebih besar dari dinosaur yang paling besar. Paus biru mempunyai berat sebanyak 150 tan atau 150 000 kilogram atau seberat 30 ekor gajah.

'Ikan Paus' bukanlah ikan. Ia adalah mamalia kerana bernafas melalui peparu - sama seperti manusia dan bukan melalui insang seperti ikan-ikan lain.

Paus biru ialah haiwan yang mampu mengeluarkan bunyi yang paling bising sekali. Ia mampu mengeluarkan bunyi yang mampu didengari oleh manusia yang berada sejauh 850 km darinya.

Kura-kura merupakan haiwan yang boleh hidup paling lama - iaitu sekitar 150 tahun. 152 tahun adalah rekod paling lama pernah dicatatkan.

Haiwan mana yang akan menang jika berlumba? Bukan arnab atau kura-kura, sebaliknya sejenis burung layang-layang. Dalam sejam ia mampu terbang sejauh 170 km (halaju 170 km/j). Harimau bintang pula menang dalam kategori haiwan darat terpantas iaitu dalam sejam ia mampu berlari sejauh 105 km. Jadi apabila berjumpa harimau, jangan lari.

Jangan lari jika terserempak harimau kerana ia jauh lebih pantas dari manusia. Jadi apa harus buat? Jangan panjat pokok kerana harimau menyimpan bangkai haiwan buruannya di atas pokok! Tetapi didapati haiwan ini menghadapi kesukaran apabia ingin turun semula ke bawah selepas memanjat pokok.

Sejenis ular 'Rattlesnake' boleh 'melihat' haba - sesuatu yang mustahil bagi manusia kerana kita merasa haba melalui kulit. Kebolehan ini digunakan reptilia ini untuk menangkap haiwan pada waktu malam.

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?